Terug

Wat zijn de kenmerken en symptomen van faalangst?

Wat zijn de kenmerken en symptomen van faalangst?

 

Je herkent het misschien wel; over een paar weken moet je presenteren, doodeng vind je het en het zweet breekt je nu al uit.

Dit gebeurt namelijk iedere keer en je vindt het erg vervelend. Het lijkt ook alsof je de enige bent die hier last van heeft. Niks is minder waar, faalangst is een veelvoorkomend probleem dat mensen van alle leeftijden treft.

In deze uitgebreide blogpost gaan we diep in op faalangst, van de verschillende soorten tot de faalangst symptomen en behandelingsopties. Laten we beginnen met de basisvragen: wat is faalangst? Wat zijn de faalangst symptomen en kenmerken?

Wat is faalangst?

wat is faalangst?

Wanneer is het ‘gewone’ angst en wanneer kan je spreken van faalangst? De symptomen van faalangst zijn heel kenmerkend. Iedereen is namelijk wel eens zenuwachtig en nerveus voor nieuwe, onbekende situaties. Als je bang bent om te falen, ben je geen uitzondering. Je kunt spreken van faalangst als je een intense angst ervaart voor het falen in situaties waarin prestaties worden verwacht.

Het kan leiden tot een gebrek aan zelfvertrouwen en zelfs vermijdingsgedrag.  De angst om te mislukken zorgt voor aanzienlijke psychologische en fysieke stressreacties. Je spreekt van faalangst wanneer de angst zo groot is, dat het je weerhoudt om iets te bereiken, zelfs als je de capaciteit en vaardigheden hebt om succesvol te zijn. Om te begrijpen of je last hebt van faalangst, is het belangrijk om de volgende kenmerken van faalangst te herkennen.

Kenmerken en symptomen van faalangst

Hoe weet je of je last hebt van faalangst? De volgende kenmerken zullen duidelijk maken of je wel of niet, last hebt van faalangst.

Fysieke stressreacties

Je ervaart bij nieuwe of uitdagende situaties fysieke stressreacties zoals overmatig zweten, trillende handen, snelle hartslag, misselijkheid of buikpijn, verwarring of black-outs. Deze lichamelijke faalangst symptomen worden veroorzaakt door de stress die het lichaam ervaart.

Overmatig zelfkritiek

Grote kans dat als je faalangst ervaart, je ook niet heel erg aardig voor jezelf bent. Mensen met faalangst hebben de neiging om zichzelf buitensporig te bekritiseren. Dit komt omdat ze zichzelf niet goed genoeg vinden en te laag over zichzelf denken. Ze leggen de lat veel te hoog en hebben moeite met het accepteren van fouten en tekortkomingen.

Vermijdingsgedrag

Eén van de faalangst kenmerken die veel mensen ontkennen is vermijdingsgedrag. Vaak is dit als gevolg van overmatige zelfkritiek. Je denkt van tevoren al dat je iets niet kunt bereiken, dus je vermijdt de situatie waarin je kan falen. Denk bijvoorbeeld aan het uitstellen van taken en niet meer deelnemen aan activiteiten of uitdagingen.

Angst voor beoordeling

Vaak zijn we niet bang om te falen, maar voor de reactie van een ander als we falen. Het kan zijn dat je bij je opvoeding vaker hebt gehoord dat je het beter moest doen, of dat het nooit goed genoeg was. Je wordt hierdoor bang voor kritiek en afwijzing, omdat fouten maken vroeger niet mogelijk was. Er werd je ontnomen dat je fouten mocht maken en hiervan moest leren. Het moest namelijk altijd meteen goed zijn, ruimte om fouten te maken was er niet.

Oorzaken en symptomen van faalangst

Vaak is faalangst een gevolg van iets anders. Het heeft verschillende oorzaken, het komt niet zomaar ergens vandaan. De oorzaken kunnen variëren van persoon tot persoon. Niet alle symptomen van faalangst zijn hetzelfde bij iedereen, net zoals de oorzaken. De oorzaken kunnen onder andere zijn:

Opvoeding en omgeving

De manier waarop iemand is opgevoed en de omgeving waarin hij of zij is opgegroeid, kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van faalangst. Bijvoorbeeld, als ouders hoge verwachtingen hebben en weinig tolerantie tonen voor fouten, kan dit faalangst bevorderen.

Negatieve ervaringen

Mensen maken fouten en grote kans dat jij genoeg fouten in je leven hebt gemaakt. Helaas koppelt bijna iedereen verschillende emoties aan fouten. Waarbij de een bij een vervelende situatie kan denken ‘komt wel goed’, denkt een ander misschien dat het niet meer goed komt. Hoe vaker jij negatieve ervaringen ervaart en angst ervaart, hoe sterker de faalangst symptomen zich ontwikkelen. Een fout in het verleden kan leiden tot een voortdurende angst voor herhaling.

Perfectionisme

Misschien ben je wel helemaal niet realistisch voor jezelf en wat je aankan. Veel mensen leggen de lat hoog voor zichzelf en stellen onrealistisch hoge normen die de angst om te falen vergroot. Perfectie is een illusie, de wereld is er om te leren.

Vormen van faalangst

faalangst symptomen

Er zijn drie verschillende vormen van faalangst. Als je kenmerken van faalangst ervaart, betekent dit niet meteen dat dit vergelijkbaar is met iemand die ook faalangst heeft. Faalangst is geheel persoonsgebonden, omdat iedereen een ander leven leidt. Je kunt ernstige, cognitieve en sociale faalangst ervaren.

In mijn rol als NLP-coach kan ik je uitleggen dat faalangst in verschillende vormen kan voorkomen en diverse oorzaken kan hebben. Hieronder vind je uitleg over drie verschillende soorten faalangst: ernstige faalangst, cognitieve faalangst en sociale faalangst.

Ernstige faalangst:

  • Intensiteit: bij ernstige faalangst ervaart iemand extreme angst en stress bij het vooruitzicht te falen. Dit kan leiden tot lichamelijke symptomen zoals trillen, zweten, hartkloppingen en misselijkheid
  • Verlamming: in sommige gevallen kan ernstige faalangst ertoe leiden dat iemand volledig ‘bevriest’ en niet in staat is om te handelen of beslissingen te nemen
  • Vermijding: er kan een sterke neiging zijn om situaties te vermijden waarin de persoon bang is om te falen, wat kan leiden tot verminderde kansen en ervaringen in het leven

Cognitieve faalangst:

  • Negatief denken: hier ligt de focus op negatieve gedachten en overtuigingen over eigen vaardigheden en prestaties. Men kan overmatig piekeren en zichzelf naar beneden halen
  • Irrationele geloofssystemen: er kunnen irrationele geloofssystemen ontstaan, zoals de overtuiging dat men altijd perfect moet zijn of dat fouten maken onaanvaardbaar is
  • Beïnvloeding van prestaties: deze vorm van faalangst kan directe invloed hebben op iemands prestaties, omdat de negatieve gedachten de aandacht afleiden en stress verhogen

Sociale faalangst:

  • Angst voor beoordeling: hier is de faalangst sterk verbonden met angst voor negatieve beoordeling door anderen. Men is bang om negatief beoordeeld te worden of om voor schut te staan in sociale situaties
  • Vermijden van sociale situaties: dit kan leiden tot het vermijden van sociale situaties, wat weer kan leiden tot gevoelens van eenzaamheid en isolatie
  • Invloed op relaties: sociale faalangst kan een grote invloed hebben op persoonlijke relaties en op iemands vermogen om te netwerken en sociale steun te zoeken

Hoe NLP kan helpen

 

Herkennen en herformuleren: NLP-technieken kunnen helpen om negatieve gedachten en overtuigingen te herkennen en te herformuleren naar meer positieve en ondersteunende gedachten

Visualisatie: visualisatietechnieken kunnen helpen om succesvolle ervaringen te ‘ankeren’ en toegankelijk te maken in stressvolle situaties.

Vergroten van zelfbewustzijn: NLP kan helpen bij het vergroten van het zelfbewustzijn, zodat iemand beter in staat is om zijn of haar reacties op stress en faalangst te begrijpen en ermee om te gaan.

Ontwikkelen van coping strategieën: het ontwikkelen van effectieve coping strategieën is essentieel om met faalangst om te gaan en deze te overwinnen.

Door te werken aan de onderliggende gedachten, overtuigingen en patronen, kan NLP helpen om faalangst te verminderen en iemands zelfvertrouwen en veerkracht te vergroten.

Faalangst behandelen

 

Het is vervelend om continu de symptomen van faalangst te ervaren. Hierdoor word je geremd in het leven terwijl je juist vooruit wilt. Waarbij het voor anderen simpel lijkt om iets nieuws uit te proberen, lijkt het bij jou alsof er continu op de rem wordt geduwd. Gelukkig kan je met NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) leren hoe je je denken, gedrag, communicatie en gevoel kan beïnvloeden en veranderen. Je hebt als resultaat een mechanisme dat kan omgaan met angsten zoals faalangst. Benieuwd naar hoe Julia Coaching jou hierbij kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact op.

Julia
Julia
https://juliacoaching.nl/

We gebruiken cookies om u de beste ervaring te geven. Cookie beleid

Preloader image