Terug

Hulp bij onzekerheid en faalangst

Hulp bij onzekerheid en faalangst: het is niets ergs!

De tijd van schaamte om onzeker en bang te zijn, is voorbij. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt; nieuwe banen, relaties of andere levenssituaties die spanning met zich meebrengen. Een beetje spanning is normaal en veel mensen herkennen dat gevoel.

Echter, als je voortdurend last hebt van aanhoudende spanning, twijfel en angsten, kan dit hinderlijk zijn. Wellicht voel je je vaak onzeker, denk je dat je niet voldoet, of vrees je te falen bij prestaties. Onzekerheid en faalangst zijn op zich niet slecht, maar mogen je leven niet negatief beïnvloeden.

Meestal is het zo dat als je van het ene last hebt, je ook last hebt van het andere. Het is een oorzaak-gevolg relatie. Bij Julia Coaching willen we je graag bijstaan met onze speciaal op maat gemaakte therapie voor onzekerheid.

Kenmerken onzekerheid en faalangst

Misschien twijfel je wel of je hulp bij onzekerheid en faalangst moet zoeken. Wij begrijpen je maar al te goed. Veel mensen lopen hier al jaren mee rond, zonder te weten dat ze coaching bij onzekerheid nodig hebben. Wanneer is het punt dat je actie mag, of zelfs moet, ondernemen bij dit soort klachten?

Spanning en onzekerheid zijn heel normaal, tot op het punt dat je constant het idee hebt dat je niet genoeg bent. Je hebt lichamelijke klachten zoals een versnelde hartslag en zweterige handen, geestelijke klachten zoals spanning, een laag zelfbeeld en het idee dat je niets goed doet. Mocht dit het geval zijn, dan is zeker coaching bij onzekerheid aangeraden. Je onzekerheid beperkt je namelijk in het doen en laten, waardoor je niet meer verder komt.

Met de juiste NLP life coaching brengen wij je inzichten of je onzekerheid gezond is. Ons hoofddoel is dat jij beter in je vel gaat zitten. Wij zullen daarom altijd streven naar het beste resultaat. Twijfel niet om contact met ons op te nemen, Julia Coaching is bereid om je verder te helpen.

onzekerheid en angsten

Benieuwd hoe ik jou kan helpen?

Heb je een inhoudelijke vraag of juist een algemene vraag over Julia Coaching dan beantwoord ik deze graag!

Tips omgaan met onzekerheid en faalangst

“Angst is onvermijdelijk, dat moet ik accepteren, maar ik kan niet toestaan dat het mij verlamt.” – Isabel Allende.

Gevoelens van angsten, twijfels en onzekerheden zullen niet verdwijnen. In elke nieuwe situatie zullen deze gevoelens terugkeren. Een coach voor onzekerheid is nodig wanneer de angst leidend is. Je angst moet dan zo groot zijn, dat je onder prestaties niet meer kan functioneren of dat je jezelf compleet in de weg zit. Met deze tips willen wij je alvast hulp bij onzekerheid bieden, vooral als je het zelf even niet meer weet.

1. Begrijp de oorzaken

Je hebt wellicht ervaringen opgedaan waarin je kritiek ontving na een misstap. Iedere keer dat je fouten maakt en daarop kritiek krijgt, sla je die ervaring op. Na verloop van tijd kunnen deze ervaringen en herinneringen jouw zelfbeeld aantasten en onzekerheid veroorzaken. Het is dus essentieel om te begrijpen waar die angst vandaan komt. Waardoor ervaar je faalangst? Wat maakt dat je je onzeker voelt? Weet je waar je onzekerheid en faalangst vandaan komt? Meestal weet je diep van binnen wel waar het vandaan komt, alleen kun je er nog niet bij. Je hebt het wellicht ver weg gestopt, wij mensen zijn hier namelijk sterren in. Het is ons beschermingsmechanisme.

2. Herken de triggers

Wat roept bij jou onzekerheid op? Is het een bepaalde situatie, persoon of gedachte? Door je triggers te herkennen, kun je er doelbewust aan werken.

3. Acceptatie

Perfectie is een illusie. Accepteer dat fouten maken menselijk is. Het leven gaat met vallen en opstaan. Iedere keer dat je valt, doet het pijn. Iedere keer dat je weer opstaat, heb je geleerd en voel je je krachtiger. Hulp bij onzekerheid en faalangst helpt hierbij, omdat je vaak pas beseft dat het niet erg is als je dat hoort van een ander.

4. Zet kleine stappen

Onzekerheid en angst zijn misschien emoties en gevoelens die je al jaren ervaart. Begin klein en stel haalbare doelen voor jezelf. Je mag het vertrouwen in jezelf weer opbouwen. Iedere keer als je iets spannends gaat doen, focus je op je ademhaling. Diep ademhalen kalmeert de geest. Voel je je angstig, adem dan diep in en adem langzaam uit om jezelf te kalmeren. Visualiseer jezelf als de meeste succesvolle jij. Stel je eens voor; je haalt die toets met gemak! Zie je het al voor je? Positieve visualisaties geven je zelfvertrouwen een boost.

hulp bij onzekerheid

Coaching bij onzekerheid en faalangst

Wij vinden het belangrijk dat jij de kennis krijgt over de oorzaak waardoor je onzekerheid en faalangst ervaart. Door dicht bij je gevoelens, herinneringen en ervaringen te komen, willen wij bereiken dat je de oorzaak gaat herkennen.

Je hebt namelijk ergens een angst gecreëerd, waardoor je emoties ervaart zoals onzekerheid, woede, spanning en twijfel. Waar ben je bang voor en is het wel jouw angst?

Je wilt geen pijn ervaren, maar misschien heb je ook altijd gehoord dat je niet bang mocht zijn. Het kan zijn dat je geen fouten mocht maken, waardoor de angst om fouten te maken alleen maar is gegroeid.

Een cursus voor onzekerheid is wellicht te algemeen om écht de oorzaak te ontdekken. Je kan misschien wel de kennis opdoen waardoor je onzeker kan zijn, maar bij Julia Coaching willen wij weten waardoor jij onzeker bent.

Wij hanteren géén one-size-fits-all methode, omdat iedereen een ander levenspad heeft bewandeld en bewandelt. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Schrijf je dan vrijblijvend in voor een intake gesprek.

We gebruiken cookies om u de beste ervaring te geven. Cookie beleid

Preloader image